رشد موسیقایی در جشنواره سوم تولیدات استانی


شاهین فرهت در سال 1326 در تهران متولد شد. کارشناسی موسیقی را از دانشگاه تهران دریافت کرد. سپس به آمریکا رفت و دوره کارشناسی ارشد را در مستر آهنگسازی از نیویورک به دست آورد. فرهت دکتری آهنگسازی را نیز از دانشگاه استراسبورگ فرانسه دریافت کرد. فرهت از سال 1355 در دانشگاه تهران به تدریس موسیقی پرداخت و هم اینک ریاست بخش موسیقی این دانشگاه را عهده دار و استاد تمام وقت این دانشگاه به شمار می رود. استاد آکادمی دولتی سوئد در رشته آهنگسازی،عضو پیوسته فرهنگستان هنر، کارشناس وزارت ارشاد،حضور دائمی در جشنواره موسیقی فجر( برگزار کننده ،داور ،آهنگساز یا سخنران )،عضو هیات تحریریه مجله هنرهای زیبا و عضو شورای عالی خانه موسیقی از دیگر سمت هایی است که وی عهده داراست.
دکتر شاهین فرهت بیش از هشتاد اثر موسیقی در فرم های مختلف موسیقایی ساخت که‌ اکثراین آثار در داخل و خارج از کشور اجرا شده است. فرهت تا کنون ۱۲ سمفونی به شرح زیر ساخته است:ساخت یازده سمفونی، سمفونی شماره یک (خیام) - سمفونی شماره دو - سمفونی شماره سه - سمفونی شماره چهار - سمفونی شماره پنج (ایرانی) - سمفونی شماره شش (دماوند) - سمفونی شماره هفت (ایران) - سمفونی شماره هشت امام رضا (ع) - سمفونی شماره نه (خلیج فارس) - سمفونی شماره ده (ایثار)، که دکتر فرهت این اثر را از بهترین آثار خود می‌داند و آن را به کسانی تقدیم کرده است که در راه وطن از جان خود گذشتند - سمفونی شماره یازده، پیامبر(ص)؛ ساخت سه کوارتت زهی – سه کنسرتو برای پیانو و ارکستر – کنسرتو برای کلارینت و ارکستر- چندین قطعه برای پیانو – چندین قطعه آوازی بر روی اشعار شعرای بزرگ کلاسیک ایران مانند حافظ، سعدی، خیام، مولانا – سیمفونیتا برای ارکستر زهی و دو کنتاک برای صدای باریتون و ارکستر از آثار دیگر فرهت است.
به گزارش كميته اطلاع رساني و تبليغات سومين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني حوزه هنري، شاهين فرهت، عضو هيئت انتخاب آثار كميته موسيقي سومين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني حوزه هنري گفت: هیچ گاه در طول تاریخ کشورمان، با موسیقی فاخر، دشمنی وجود نداشته است چرا كه موسیقی ما هم جزئی از فرهنگ ماست.
فرهت توجه كردن به موسيقي اقصي نقاط ايران را ضروري دانست و افزود: ما در سراسر كشور استعدادهاي زيادي در زمينه هنر موسيقي داريم كه توجه كردن به آن ها امري لازم و ضروري است و برگزاري سومين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني حوزه هنري سبب مي شود كه جوانان دور افتاده كه به هنر موسيقي علاقه مند هستند و در اين زمينه فعاليت مي كنند، تشويق شوند و به سمت هنر موسيقي گرايش پيدا كنند و اين را بدانيم كه هنرمند هميشه با شوق و تشويق زندگي مي كند.
وي بيان كرد: در دوره هاي گذشته جشنواره ما شاهد ارسال آثار زيادي به دبيرخانه كميته موسقي بوديم و در سومين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني نيز كارهاي ارسالي به لحاظ تعداد نسبت به گذشته خيلي بيشتر شده است و زماني هم كه كارها زيادتر شود دامنه تكنيك ها و ارزش ها نيز گسترده تر و وسيع تر مي شود. البته اين را هم بايد اضافه كنم كه آثار ارسال شده به جشنواره سوم توليدات استاني قابل مقايسه با ديگر جشسنواره ها در كشور نيست.
فرهت اظهارداشت: به ‌نظر من موسیقی ایران نیز مانند ادبیات‌مان قابلیت بسیاری برای ارائه در سطح جهان دارد و باید آن را از مرزها گذراند. چون به‌نظر من حیف است که فقط ما از آن لذت ببریم. بنابراین همه موسیقی‌دانان باید به فکر معرفی موسیقی ایران به جهان باشند تا بتوانند با کمک موسیقی فرهنگ و هنر غنی ایران را به جهان معرفی کنند.
وي مهمترين مسأله در زمينه موسقي را اجراي آن دانست و ادامه داد: زحمات زيادي براي برگزاري چنين جشنواره اي در سطح كشور مي شود و بعد از داوري آثار به برگزيدگان جشنواره جوايزي اهدا مي گردد اما چه خوب است كه بتوانيم در كنار برگزاري جشنواره آثار برگزيده به اجراي هنر موسيقي خود بپردازند.
فرهت با اشاره به فقدان استاد مجرب در زمينه هنر موسيقي در كشور خاطرنشان كرد: ما در سراسر كشور جوانان علاقه مند به اين هنر را داريم اما با توجه به تعداد اين جوانان متاسفانه استاد موسيقي در كشور وجود ندارد .
اگر هنرمند اعتقاد به هنر داشته باشد مي تواند به اوج استعداد خود برسد
در ادامه شكارچي، عضو هيئت انتخاب آثار كميته موسيقي سومين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني حوزه هنري گفت: طي سال هاي اخير هنر موسيقي مورد اقبال عمومي قرار گرفته است، و مردم به خاطر ذوق و علاقه شخصي شان به سمت موسيقي گرايش پيدا كردند.
وي افزود: حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي در حوزه موسيقي فعاليت هاي خوبي انجام داده است كه مي توان گفت برگزاري سومين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني حوزه هنري يكي از اين فعاليت هاست.
وي برگزاري سمينارها و جلسات با حضور موسيقیدان هاي كشور را يكي از زمينه هاي رشد و توسعه هنر موسيقي در بين جوانان دانست و اظهار داشت: در حال حاضر راه براي جوانان علاقه مند به موسيقي باز است و هيچ مشكلي وجود ندارد، مي توانند بيايند كار ارائه دهند و كنسرت اجرا نمايند، لذا اگر هنرمند اعتقاد به هنر داشته باشد مي تواند به اوج استعداد خود برسد و
وي آينده موسيقي كشور را خوب ارزيابي و خاطرنشان كرد: آدم هاي دلسوزي در بخش هاي مختلف هستند كه فعاليت هاي متعددي را در زمينه هنر موسيقي انجام مي دهند، و هر كاري را كه انجام دهند حتماً عملي نيز مي شود.
هنرمند بايد بتواند خصوصيات فرهنگي را در اثرش منعكس كند
در ادامه كياني، عضو هيئت انتخاب آثار كميته موسيقي سومين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني حوزه هنري با اشاره به برگزاري جشنواره توليدات استاني گفت: اين جشنواره فرصتي است براي ارزيابي هنر استان ها و زمينه اي را براي ارائه كارهاي جوانان استاني فراهم مي كند و جوانان را تشويق مي كند تا در سال هاي آينده آثاری با كيفيت بالاتر ارائه دهند.
وي با مقايسه جشنواره سوم با دو دوره قبلي افزود: تفاوت زيادي از لحاط كيفيت نداشتيم اما آثار از لحاظ كميت خيلي رشد يافتند.
كياني هر يك از استان هاي كشور را داراي هنر موسيقي غني دانست و اظهار داشت: جوانان شهرستاني نگاهشان به استادان و مراكز آموزشي تهران است و به همين دلیل به سمت موسيقي هاي عامه پسند گرايش پيدا مي كنند اما ما در استان تهران نيز از نظر آموزشي در حد مطلوب نيستيم. اين در حالي است كه هر يك از استان هاي كشور داراي هنر موسيقي غني هستندو جوانان شهرستاني بايد استادان استان خود را مبني قرار دهند تا از موسيقي عامه پسند دور شوند تا بتوانند اصالت هايي كه در موسيقي استان شان است را به خوبي نشان دهند.
وي ادامه داد: يك هنرمند بايد از هنر موسيقي بهره بگيرد تا بتواند حال و هواي فرهنگ استان خود را به مردم معرفي كند كه در سومين جشنواره توليدات استاني شاهد آثاري بوديم كه توانسته بودند از اين هنر براي معرفي فرهنگ استان شان استفاده كردند.
كياني به جوانان توصيه كرد كه در انتخاب استاد موسيقي دقت كنند و هر فردي را به عنوان استاد خود قبول نكنند.
وي با اشاره به اينكه در هنر موسيقي ما داراي كمبود استاد هستيم گفت: رسانه هاي جمعي يكي از كاركردشان آموزش است اما متاسفانه در زمينه هنر موسيقي خوب عمل نكردند و نتوانستند اطلاعات لازم در اين زمينه را به جوانان علاقه مند ارائه دهند.
كياني با اشاره به ويژگي هاي يك موسيقي خوب خاطرنشان كرد: موسيقي خوب آن موسيقي است كه بتواند بر روي مخاطبانش تاثیرات مثبتي بگذارد و بتواند از خصوصيات فرهنگي و هويت ملي نیز در اثرش منعكس كند و آيين هاي كشور را به مخاطبان بشناساند، همچنين بتواند با مخاطبانش ارتباط برقرار كند.
هدف اصلي جشنواره توليدات استاني تمركز زدايي است
در ادامه ميرعلي نقي، عضو هيئت انتخاب آثار كميته موسيقي سومين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني حوزه هنري گفت: هدف اصلي جشنواره توليدات استاني تمركز زدايي است. اين كه فقط به تهران نگاه نكنيم و به ديگر استان هاي كشور نيز توجه شود يك حرکت بسيار خوب و پسنديده اي ست و اين رسم كه هميشه همه جشنواره ها در تهران برگزارشود توسط سومين جشنواره توليدات استاني شكسته و تهران در اين جشنواره ناظر است.
وي افزود: دنياي فرهنگي و هنري موسيقي در استان ها موجوديت خودش را پيدا كرده است ، و هر كدام از استان هاي كشور داراي تاريخ چند هزار ساله در هنر موسيقي هستند و هركدام شان جذابيت هاي خاصي را در اين هنر دارند كه اين هنر را فقط جوانان آن استان مي توانند به ديگران معرفي كنند و می توانند عاملي براي پايداري هنر موسقي آن استان باشند.
وی خاطرنشان کرد: روحيه موسيقي در استان لرستان بالاتر از ديگر استان هاي كشور است، لذا در سومين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني حوزه هنري شاهد ارسال آثار بيشتري از اين استان نسبت به ديگر استان ها بوده ايم.




قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره